Hoe ik copywriter werd

Mijn 'carrière' begon aan de beeldkant, als assistent van een grafisch ontwerpster. Ik maakte onder meer teksten met afwrijfletters, vergrootte ze in de doka naar het gewenste formaat en plakte ze in een werktekening. Ook werkte ik aan de Nederlandse versies van stripalbums en -boekjes: balloonteksten inplakken, letters tekenen, een cover bijwerken. Het was een aardige bijverdienste. Toen ik op het kantoor van vader en copywriter Otto een eigen plek kon krijgen, begon ik een ‘bedrijfje’ voor het ontwerpen en drukklaar aanleveren van folders, visitekaartjes etc. Niet gehinderd door enige grafische opleiding overigens.

foto museumkaart

Donald Duck

Via Otto proefde ik meer van de tekstkant. Ik maakte zo nu en dan een opdracht die van zijn bureau af viel en dat lag me wel. In 1983 schreef ik mijn eerste officiële teksten: advertenties voor Donald Duck stripalbums. Van het een kwam het ander en langzaamaan kon ik een eigen klantenkring opbouwen. Op tekstgebied wel te verstaan, dat verdiende beter dan de grafische kant.


Advertenties Donald Duck stripalbums

Ondertussen had ik mijn kandidaatsexamen Psychologie gehaald en stapte ik over naar Massacommunicatie: een studie oude stijl, dus met alle ruimte om er naast te werken. Een nieuwe klus? Dan ging de scriptie even aan de kant . In '88 ben ik afgestudeerd.

Naar een bureau

Via een stage bij FHV BBDO maakte ik ook meer kennis met de bureauwereld. De drie maanden daar waren leuk en leerzaam, maar het is uiteindelijk wel de langste periode geweest dat ik bij een bureau gewerkt heb. Ik ben nu al ruim 30 jaar freelance copywriter, tot mijn volle tevredenheid.
In de loop der jaren heb ik voor diverse bureaus gewerkt, maar nooit als de helft van een vast creatief team. Een gemiste kans? Misschien had ik er wel meer achteraan moeten zitten. Maar dat is achteraf. Tegenwoordig zit ik zo af en toe met een vorm gever of art director aan tafel (bij een bureau of op een freelancestek) en daar komen leuke ding en uit. Verder doe ik heel veel alleen. En dat bevalt ook best.
Met Otto heb ik wel jarenlang samengewerkt. We waren elkaars klankbord en schreven
scenario’s voor voorlichtings- en bedrijfsfilms en tv-drama. Ons mooiste gezamenlijke project was het boek ‘Bier’ dat we voor Heineken maakten.

Bier_Heineken

Een echte generalist

Van nature ben ik erg nieuwsgierig. Als ik een tekst over een nieuw onderwerp of product moet schrijven, verdiep ik me daarom graag in details en achtergronden. Het snel scheiden van hoofd- en bijzaken is daarbij een soort van tweede natuur geworden.
Ik heb me niet in een bepaald vakgebied gespecialiseerd en schrijf dan ook voor van alles en over van alles. Voor de opdrachtgever is dat meestal een voordeel: er wordt een buitenstaander in huis gehaald die zich weliswaar even moet inwerken, maar die ook met een frisse blik naar de materie kijkt en vraagtekens zet bij het gebruik van ‘vanzelfsprekende’ vaktaal.

Tot slot: ik ben een perfectionist. Niet snel tevreden. Van mijn opdrachtgevers verwacht ik niet anders.

 

 

 

Bewaren